Az oldalon történő látogatása során cookie-kat (“sütiket”) használunk. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.

Termékek Menü

Mire jó a D-vitamin?

Mire jó a D-vitamin?

Mint ahogy az előző részben volt róla szó a D-vitamin a napfény hatására állítja elő szervezetünk. Táplálék formájában nem tudunk megfelelő mennyiséget bevinni, így az őszi-téli időszakban fontos a pótlása. Ma arra keressük a választ, hogy miért van szükségünk D-vitaminra és milyen tüneteket okoz, ha nem jut hozzá megfelelő mennyiségben a szervezetünk.

 

A D-vitamin hatása, jelentősége:

1. Csontok.

Legfontosabb, legismertebb hatása a kalciumháztartás szabályozása, valamint a csontok ásványosítása.

A D-vitamin szükséges a csontképződéshez, a csontok egészséges fejlődéséhez, a csontritkulás megelőzéséhez. Törés után segíti a csontok gyógyulását.

A gyermekeknél elengedhetetlen a csontrendszer és a fogak egészséges fejlődéséhez.


2. Rákos betegségek megelőzésében, kezelésében.

Számos kutatási eredményből arra lehet következtetni, hogy a szervezet magasabb D-vitamin szintjének köszönhetően csökken egyes daganatos megbetegedésének kialakulásának kockázata (emlő-, vastagbél-, prosztata daganat).

Alacsonyabb az áttétképződés esélye és jobban reagál a kezelésekre, ha megfelelő a D-vitamin szintje.

 


3. Immunrendszer.

A D-vitamin segíti az immunrendszer munkáját. Ha a szervezetbe kórokozó került, a D-vitamin immunreakciót indít el, így szerepe van a megfázás megelőzésében és kezelésében is.


4. Cukorbetegség.

Legújabb kutatási eredmények alapján a D-vitamin szerepet játszik mind az 1-es, mind a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében.

Bizonyos vírusfertőzések hatására a hasnyálmirigy sejtek elpusztulnak, így nem tud kellő mennyiségű inzulin termelődni. A D-vitamin csökkenti a veszélyes vírusfertőzések esélyét. (l. 3-as pont)


5. Szív- és érrendszeri betegségek.

A D-vitamin-hiány növelheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, beleértve az érelmeszesedés és a szívinfarktus rizikóját is.

 

6. Parkinson-kór.

A legújabb kutatási eredmények igazolják, hogy az alacsony D-vitamin szint a Parkinson-kór egyik rizikófaktora.

7. Depresszió.

A téli depresszió tüneteinek (lehangoltság, kedvetlenség, ingerlékenység, kimerültség érzés...) kialakulása összefüggésben áll magával a vitaminhiánnyal.

 

8. Pajzsmirigy.

A D-vitaminról sokáig azt hitték, hogy egy „egyszerű” vitamin, ám az utóbbi évek kutatásai során a tudósok rájöttek arra, hogy már-már hormonként viselkedik, így fontos szerepe van a hormonháztartás egészséges működésében. Éppen ezért hiánya gyakran jár együtt inzulinrezisztenciával, illetve pajzsmirigyzavarral is.


9. PCOS.

Tanulmányok bizonyították, hogy minden második PCOS beteg szervezetében jelentős a D-vitamin-hiány, különösen azoknál, akiknél hasi elhízás figyelhető meg.

Emellett összefüggést találtak a D-vitamin hiányának mértéke és az LH, valamint FSH hormonok szintje között, melyek a peteérést stimulálják.

Vagyis a D-vitamin-hiány lehet a hiányzó láncszem annak magyarázatában, hogy egyes PCOS betegek esetén miért súlyosbodnak a tünetek, míg mások csak csekély mértékben érintettek.

 

10. Családtervezés.

Egy 2012-ben napvilágot látott tanulmány szerint még a gyermekvállalás esélyét is sikeresen befolyásolhatja, ha megfelelő a szervezet D-vitamin-szintje.
Ezt alátámasztja a régi megfigyelés, miszerint az északi országokban télen kimutatható mértékben visszaesik a teherbe esések száma.

Természetesen nemcsak a fogamzóképesség növeléséhez, a magzat kihordásához is elengedhetetlen a megfelelő vitaminszint.

 

12. Fogyókúra.

Több tanulmány igazolja, hogy hatékonyabban tud megszabadulni a plusz kilóktól az a fogyókúrázó, akinek szervezetében megfelelő a D-vitamin szint, mint azok, akik D-vitamin hiányban szenvednek, vagy túl alacsony a D-vitamin szintjük.

 

Most pedig nézzük meg, milyen problémák merülhetnek fel D-vitamin hiány esetében.

 

Hiánytünetei:

Hiányában gyermekeknél angolkór (rachitis), felnőttek esetén csontlágyulás, csontritkulás, gyors és hirtelen fogromlás jelentkezhet, ugyanis a kalcium nem képes D-vitamin hiányában beépülni a csontokba és a fogakba.

Emellett izomgörcsök jelentkezhetnek.

 

Ha többet szeretne megtudni a D-vitaminról, olvassa el további cikkeinket a témában:

>> A D-vitaminról általában.

>> Milyen jelei vannak a gyermekkori alacsony D-vitamin szintnek?

 

Szeretné tudni, milyen tünetekkel jár a D-vitamin túladagolás? Mikor fordulhat elő? Veszélyes lehet-e a túl sok napozás?
Olvassa elő összefoglalónkat a D-vitamin túladagolás tüneteiről
  >> D-vitamin túladagolás jelei

 

INFLU